Láncolajzó

A bejegyzés témáját elég egyszerűen bedobni egy populárisabb facebook csoportba és azonnal robbanásszerűen elárasztják az emberek vegyes kommentekkel. Sok ilyet követtem,  továbbá a közvetlen közelemben is használnak egyet elégedetten,  végül valami megváltozott bennem is a tél folyamán...
Nos, az gondolom nem titok, hogy szeretem takarítgatni a motoromat, nem sajnálom rá az időt/energiát. Ez alól nem kivétel a lánc és környéke sem, pedig az aztán tényleg egy gusztustalan meló. Évente 2-3 alkalommal rendesen megtisztítok mindent, akkor tényleg újszerű a gép, öröm ránézni, de a boldogság nem tart sokáig.  Motul láncspray-t használok évek óta, ami elég sokáig a láncon marad, ragad mint a fene, aztán piszok körülményesen lehet levakarni a motor néhány nehezen megközelíthető pontjáról. Jó lenne egy olyan láncspray, amely színtelen, tapad, és könnyű levakarni.. na ilyen nem lesz soha.
Idén télen is nekiestem láncnak, petróleummal szépen letisztítottam mindent, majd kivételesen nem láncspray-vel fújtam be, hanem a Honda manual szerint 90W-s váltóolajjal. Takarítást követően elgondolkoztam rajta, hogy miként lehetne ezt az állapotot tartósan fenntartani, így jött képbe a láncolajzó gondolata. Azzal nem mondok újat, hogy az olaj nem tapad annyira, de cserébe jobban ken a lácspraynél, nem tapad bele a kosz, a végén meg mindent letörölhető egy ronggyal.

Páran kérdezték már korábban, hogy mi a véleményem az egészről. A többséghez hasonlóan simán leszaroztam, mert egy olajzó árából (ami nem home made), életem végéig fújhatom láncot, de a körülményes takarításból pontosan most lett elegem. Ennek megfelelően elkezdtem nézegetni a kínálatot, hasznos leírásokat/véleményeket olvasgattam.

A legkedvezőbb áron talán a Cobrra Nemo2-t lehet megvenni, ami ráadásul akciós is volt. Az egész ott bukott meg nálam, hogy egy extra tartályt kell felszerelni a kormányra (termélszetesen máshová is lehet rakni, de nem az én motoromon). A kormányon így is van 2 tartály, nem kell oda még egy harmadik is. Akkor az is zavarna, hogy ez manuálisan működik, nekem kéne tekergetni a tartály tetejét, akkor szórja a láncra. Ennyi erővel akár fújatom is sprayvel, nem egy nagy előrelépés, szerintem.  Persze ettől függetlenül sokan használják elégedetten, de miért kéne manuális dolgokkal kínlódni, ha ezért a pénzért már lehet kapni automatát is?! Mellesleg Kínából lehet ugyanilyet rendelni más névvel, ami megáll 10e Ft-ba.

Végül a Scottoiler lett a befutó, de nehezen döntöttem el, hogy melyik típus legyen. Íme a kínálat:

-vSystem louis edition: vákuumcsöves, gravitációs olajzó, 30ml-es tartállyal.  Ára: 99
-vSystem: vákuumcsöves, gravitációs olajzó, 60ml-es tartállyal. Ára: 140
-xSystem: univerzális elektromos, mozgásérzékelős, 60ml. Ára: 259
-eSystem: univerzális elektromos, mozgásérzékelős, kijelzős, 60ml. Ára: 306

Kezdtem az eSystemmel, ami egyben a legdrágább is. Határozottan nem kell. Egyrészt kurva drága 306 Euróért, másrészt meg nem kell nekem plusz egy kijelző a kormányra, amit majd felügyelhetek/nyomkodhatok túra közben. Amúgy a nyomógombos kijelző lényege az volna, hogy menet közben is tudod állítgatni a olajzást, esőben ez hasznos lehet.

xSystem.  A lényeg az, hogy sok újabb motornál már nincs vákuumcső, így az olcsóbb scottoilert nem is tudják felrakni(azt hiszem az újabb Yamaha MT sorozat ilyen és talán az NC750 is? ). A bekötése rendkívül egyszerű, csak rá kell pattintani az aksira és kész. Van benne valami szenzor, ami érzékeli a mozgást, teljesen automatikusan kapcsol be. Sokan gondolhatják most, hogy azt akár gyújtásra is lehet kapcsolni, de sajnos el kell keserítsek mindenkit, nem lehet. Fizikailag menne, de sok nyűg lenne vele. Ha nem kap áramot, akkor lekapcsol, a beállítást nem felejti el, de gyújtásráadásnál nem kapcsol vissza. Ezt a hülyeséget... Magyarul, minden indítás után manuálisan kéne bekapcsolni. Persze mehet az aksira és akkor előírás szerint lesz használva, de a garázsban is szoktam mozgatni a motort, ilyenkor automatikusan bekapcsol és csöpögteti a láncot. Nem kell félni, nem árasztja el a garázst, mert kb. percenként jön egy csepp, de akkor se tetszik.  Értelemszerűen akkor is le kell kapcsolni, ha utánfutón szállítod. Nem túl kényelmes megoldás, szerintem. Kapcsoló helyett gyújtásra kéne kapcsolnia, akkor meg is vettem volna.
Aztán a gyártó azt írja, hogy a működése nem időjárásfüggő, teljesen automatikus, amit megint csak nem értek. 2 fajta olajat kínál hozzá a Scottoiler, az egyik a kék 0-20°C közötti hőmérsékletre, és van a piros 20-40 °C-ra. Tehát maga az olaj is időjárásfüggő, akkor a készülék miért független?

Nagyjából sejteni lehet, a vSystem lett a befutó. Vákuumcsőre kell csatlakoztatni, ami megnyitja a szelepet a készülékben és gravitáció segítségével csepegtet.  Előnye, hogy vákuum csak akkor van, ha jár a motor, így nyugodtan mozgathatom a garázsban. Nagy előny, hogy létezik belőle Louis edition, ami csak 99 Euró, 40-nel olcsóbb a normálnál, mérete pedig pontosan fele annyi. Sokáig ezt szerettem volna megvenni, mert nem akartam 140-et adni a nagy verzióért, de aztán csodák csodájára brutális nagy akciót nyomot a Polo-Motorrad, 25% kedvezményt adtak mindenre karácsony előtt, így 105 Euróért megvettem a nagytesót szinte Louis-os áron.

A felszerelés feladta a leckét, ezért majdnem úgy döntöttem, hogy kell a francnak az egész. Egyszerűen gőzöm se volt miként kéne a csövet valamennyire esztétikusan elvezetni a lengővillán. A scottoiler csomagban volt pár felragasztható rögzítő (biztos nem így hívják :D), de attól tartok nem egy tartós megoldás. Próbáltam a neten informálódni, még a német hirdetéseket is átnyálaztam, de csak 1-2 motoron volt elvétve valamilyen olajzó.



Íme pár vicces megoldás:



Már majdnem feladtam, amikor véletlen belebotlottam a tökéletes megoldásba. Az egészhez nem kell több, mint 2db mezei saru, ami a gyári helyre lehetett felfogatni.

Ezeket felszerelés előtt feketére festettem, így kevésbé feltűnő:


A legrosszabb érzés az volt, hogy a lánckerék védőburkolatát meg kellett fúrni, mert csak oda tudtam normálisan rögzíteni a csepegtetőt. Nem szeretem az ilyen végleges megoldásokat, de egy új gyári műanyag burkolat 2e Ft-t volt. Rendeltem egy újat a Wilkernél, aztán megfúrtam az eredetit.

A következő kihívás az volt, hogy miként kéne rögzíteni az ülés alatt. Ideiglenesen egy fém bilinccsel rögzítettem a rendszámtáblatartó csavarjaihoz.  Átmenetileg megteszi, de nem az igazi, mert a így a tartály majdnem középen van a kis tárolóban. A végleges megoldással az egész tartály a tároló szélére kerül, már csak meg kell valósítani :D

Végére maradt a vákuum, ami a működéshez kell. Szépen megvágtam az egyik csövet a scottoiler leírás alapján, aztán ment bele a "T" elosztó, majd arra pedig az olajzó pipája. Ezzel gyakorlatilag elkészült minden, feltöltöttem olajjal, aztán beindítottam a gépet. Eleinte max-ra állítottam a csepegtetést, mert így értelemszerűen gyorsabban fut végig az olaj a csövön. Rövid időn belül el is kezdte a csepegtetést. Remélem hosszútávon beválik.
Az egészről most csak annyi rosszat tudok mondani, hogy a csepegtető vége szépen ledörzsölte a fekete lánckerék festését... (facepalm).









6 megjegyzés :

  1. elektromos boltban kaphato huzalkotegelos kabel felfogato es blokktomito szilikon segitesgevel a lengokar aljan vagy belsejen lathatatlanul el lehet vezetni.
    Amugy engem az oruletbe kergetett a gumi szelen megjeleno olajcsikok sorozata.Barmilyen allasnal.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem ez így megfelel. Ragasztgatni nem akartam, a lengővilla alján nem lehet elvezetni/rögzítebi, mert ott is láncvezeto van(vagy mi a neve annak). Felszerelés óta mentem vele 500-600km-t, nem olajos se a gumi, se a felni.

      Törlés
    2. Akkor nekem nincs szerencsem.Majd valamikor raprobalok ujra.

      Törlés
    3. Hogy volt felszerelve, van rola keped?

      Törlés
  2. Akad pár kép de a tök tudja hogy lehet ide fellőni.

    VálaszTörlés